יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

המסכים משתלטים על הילדים, הילדים מתנתקים, האמנם?



שנים שאני מתמודדת כאמא עם הדילמה של מקום המכשירים הדיגיטליים בחיי ילדי. בשנים האחרונות אפילו יותר.
בני הצעיר מרבה לשחק במחשב ונמשך מאד למדיות דיגיטליות, בני הצעיר הוא הרביעי מבין ילדי, וככל שחלפו להן השנים ראיתי איך העולם הדיגיטאלי נכנס אל חיינו יותר ויותר.

לא רק ענייני המשפחה וחינוך ילדיי מעסיק אותי. אני יוצרת בעצמי משחקי מחשב, אפליקציות , חוברות דיגיטאליות משחקים אלה מושכים את הילדים לשעות רבות של משחק מול המסך ואני חייבת לדעת שאני עושה לילדים טוב ולא מזיקה להם.

שנים שאני חוקרת את השתלבות העולם הדיגיטאלי בחיי משפחות ולילדים. הרבה מאד הייתי עסוקה בתכנים. חשבתי שכל מה שצריך לעשות, הוא לדאוג שהתוכן יהיה איכותי. כל עוד התוכן איכותי, הכל בסדר. כל עוד הילדים מוגנים מסכנות , אינטרנט, גירויים מיותרים, תמונות ותכנים שאינם מתאימים לגילם, הכל בסדר.

לאחרונה בעקבות רצף ארועים אישיים ועיסקיים הבנתי סוף סוף את הדבר החשוב ביותר שפיספסתי.

כניסת העולם הדיגיטאלי לחיי משפחות מביא איתו הרבה דברים טובים. תוכן, מקדם למידה, הנאה, משחק משותף, מעסיק את הילדים כאשר אנחנו עסוקים, עוזר בפיתרון קשיי למידה, מפתח הקשבה למוסיקה, מפתח ומלמד שפות בצורה אינטואיטיבית
אך לעולם הדיגיטאלי יש חיסרון אחד גדול מאד.
התנהלות ההורים, אנחנו סביבו.

ברגע שאנחנו נמצאים על הילד בסביבה דיגיטאלית, אנחנו עוזבים אותו לבד.
כביכול , הילדים יכולים לצפות בטלויזיה, לשחק במחשב, לקפצץ מול משחקי טלויזיה בלעדנו.
ככל שהם מעניקים לנו יותר זמן, אנחנו מספיקים יותר, עבודה, טיפול בילדים צעירים, טיפול בבית וסביבתו, הסעות שקטות. ככל שהילדים נמצאים יותר בסביבה דיגיטאלית, לנו לרוב יש יותר שקט לביצוע המטלות שלנו. הילדים לא מפריעים ומאפשרים לנו לעשות את שלנו.
אנחנו מתנתקים, נמצאים ולא נמצאים.

זו הבעיה ! זה לא הסמרט פון, זה המחשב זה לא הטבלט, זה לא המשחקים , אופיים וערכם. מה שהילד מאבד כאשר הוא נמצא במחשב הוא פשוט את הקשר הישיר והמתווך אל העולם עם הוריו.

לכן, אין בעיה לשלב ילדים בעולם הדיגיטאלי, אין בעיה לתת להם לראות סירטי טלויזיה, לתת להם לשחק במחשב, או בסמרטפון או בטבלט. כמובן שתנאי ראשון הוא עולם התוכן שאיתו נפגשים. אין בעיה לעשות כך , כל עוד אנחנו איתו. משתתפים איתו, נהנים איתו, מתקשרים איתו, מוסיפים לו מנסיוננו, על העולם על הדמויות שהוא נפגש בהם, על הסיפורים והחוויות שהוא חווה. אם אין לנו הרבה זמן לעשות זאת, מצויין זה אומר שגם זמן הילדים יהיה מוגבל באופן מיידי.

כאשר מכינים ארוחת ערב , הילדים צריכים להיות שותפים, כאשר מנקים את הבית הילדים צריכים להיות שותפים, כאשר אוספים עלים מהגינה הילדים צריכים להיות שותפים כאשר אורחים באים לבקר הילדים צריכים להיות שותפים. תנו להם ל"להפריע" כדי לדעת מה מפריע תנו להם "להשפיע" על הארועים כדי שילמדו מה משפיע לרעה ומה משפיע לטובה. תנו להם  להיות נוכחים גם כשעדיף לנו שלא יהיו בסביבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה